§ 1
Obecná ustanovení
1. HledamBoha.cz, z. s., IČO: 05654009, se sídlem Na Lučinách 1652/1, 737 01 Český Těšín, zapsaný u Krajského soudu v Ostravě pod sp. zn. L 15510 (dále jen „HledamBoha“) je spolek, jehož hlavním posláním je podporovat osobní, vzdělávací a kulturní rozvoj duchovní cestou. Tento etický kodex je dokumentem, který stanoví etické zásady pro jednání osob zapojených do činnosti HledamBoha. Etický kodex vychází z hodnot, které jsou hluboce zakořeněny v respektu k lidské důstojnosti, svobodě a odpovědnosti.
§ 2
Etické zásady HledamBoha
1. HledamBoha poskytuje své služby v souladu se svými stanovami a s Ústavou a platnými zákony České republiky, přičemž respektuje práva každého jednotlivce, jak jsou definována ve Všeobecné deklaraci lidských práv OSN, Úmluvě o právech dítěte, Ústavě České republiky, Listině základních práv a svobod a příslušných právních předpisech České republiky a Evropské unie.
2. Členové a pracovníci HledamBoha přistupují k lidem s respektem k jejich jedinečnosti, bez ohledu na jejich etnický původ, rasu, pohlaví, věk, sexuální orientaci, náboženské a politické přesvědčení, zdravotní stav, ekonomickou situaci či jiné aspekty jejich osobnosti. Zároveň uznávají právo každého jedince na soukromí, sebeurčení, anonymitu a autonomii, dokud nedochází k omezování daného práva u druhého.
3. Členové a pracovníci HledamBoha dále jednají v souladu s posláním, vizí a hodnotami organizace. Veškerá rozhodnutí, doporučení, stanoviska a aktivity musí být v souladu s těmito základními zásadami a podporovat dlouhodobé cíle HledamBoha. Hodnoty, na kterých stojí činnost HledamBoha, zahrnují respekt, otevřenost, spolupráci, spravedlnost a lásku k bližnímu.
4. HledamBoha vytváří prostor pro spolupráci křesťanů z církví, které vyznávají Pána Ježíše Krista jako Boha a Spasitele podle Písem Starého a Nového Zákona a usilují uskutečňovat své poslání společně ke slávě Boha, Otce i Syna i Ducha svatého. Církve působící v organizaci si jsou navzájem rovny a požívají stejných práv a povinností.
5. Církve jednotlivých denominací plně respektují vzájemné teologické i pastorační odlišnosti, aniž by si nárokovaly prosazování svých vlastních specifik na úkor druhých. O své víře a vlastní tradici svědčí a učí vhodným a nekonfliktním způsobem.
6. Klient organizace je před Bohem svobodný člověk, spoluodpovědný za své rozhodování i jednání, který nesmí být nijak nucen ani k náboženským úkonům.
§ 3
Etické zásady chování ve vztahu ke klientům, dárcům a partnerům
1. Členové a pracovníci HledamBoha respektují důstojnost a práva všech klientů, dárců a partnerů (popř. dalších osob, které přicházejí do kontaktu s HledamBoha) a poskytují jim podporu bez jakékoliv formy diskriminace. Práce je zaměřena tak, aby klienti byli motivováni k uvědomění si vlastní odpovědnosti a byli podporováni v hledání konstruktivních řešení jejich situace, včetně využití dostupných vnitřních i vnějších zdrojů. Pokud člen nebo pracovník HledamBoha nedisponuje potřebnou odborností, předá klientovi informace o dalších možnostech pomoci.
2. Osoby podporující HledamBoha jsou vždy informovány o účelu, na který bude jejich finanční či nefinanční příspěvek použit, a mohou očekávat, že HledamBoha je spravován zodpovědně, transparentně, nepoliticky a nezávisle. HledamBoha garantuje, že všechny prostředky budou využity výhradně k deklarovaným účelům, a nikoliv k obohacení členů HledamBoha. Dárce má právo nahlédnout do výroční zprávy HledamBoha, aby si ověřil, že HledamBoha je plně transparentní.
3. Každému dárci je zaručena profesionální a slušná komunikace, stejně jako odpovídající poděkování. Osobní údaje a informace o darech jsou zpracovávány v souladu se zákonem a dárce může kdykoli požádat o jejich vymazání z databází, což HledamBoha neprodleně provede.
4. Členové a pracovníci HledamBoha také zachovávají mlčenlivost o všech informacích týkajících se klientů, dárců a partnerů a tam kde je to nutné dbají na jejich anonymitu. Anonymita klienta je zajištěna i při archivaci, přičemž přístup k archivovaným materiálům mají pouze osoby, které takový přístup potřebují k zajišťování stanovených činností. Výjimky jsou možné pouze v naléhavých případech definovaných zákonem. Zprávy pro orgány činné v trestním řízení podává pouze pracovník pověřený ředitelem HledamBoha, a to na základě písemného vyžádání; to neplatí v případě zákonné oznamovací nebo překažovací povinnosti.
§ 4
Etické zásady chování uvnitř HledamBoha
1. HledamBoha se stará o to, aby pracovní prostředí bylo příjemné a podporující, a také se zaměřuje na rozvoj potenciálu všech členů a pracovníků, umožňující jejich další vzdělávání a odborný růst. HledamBoha dbá na dobré mezilidské vztahy založené na vzájemné úctě a slušném chování.
2. V případě, že člen nebo pracovník HledamBoha potřebuje radu nebo pomoc, může se kdykoliv obrátit na svého nadřízeného nebo kolegu bez nutnosti formalit a dostane odpověď nebo návod, kde potřebné informace získat. Změny v organizaci jsou zapojeným osobám sdělovány neprodleně po jejich uskutečnění.
3. Připomínky vůči kolegům jsou vyjadřovány na vhodném místě a způsobem, který je přiměřený situaci, nejprve přímo těm, kterých se týkají. Spory se nikdy neřeší veřejně, zejména ne na sociálních sítích. Pokud mezi členy nebo pracovníky dojde k neshodám, nadřízený nebo nestranný kolega zasáhne a snaží se spor vyřešit co nejrychleji a nejcitlivěji pro obě strany.
4. V případě porušení pracovních pravidel se od člena nebo pracovníka očekává omluva příslušným osobám. Tato omluva by měla být podána co nejdříve po zjištění chyby, a pokud si příslušná osoba neví rady s formulací, může se obrátit na svého nadřízeného.
5. Členové a pracovníci HledamBoha respektují znalosti a zkušenosti svých kolegů a jiných odborných pracovníků. Spolupracují s nimi na zvyšování kvality poskytovaných služeb a připomínky vyjadřují vhodným způsobem v rámci svých činností. Vědomě přispívají k pozitivní atmosféře v týmu skrze otevřenou komunikaci, konstruktivní přístup k řešení problémů a respekt ke svým kolegům.
6. V případě etického dilema se člen nebo pracovník HledamBoha obrátí na etickou komisi, která mu poskytne zpětnou vazbu ve formě stanoviska.
§ 5
Podání a projednání stížnosti k etické komisi HledamBoha
1. Etická komise projednává stížnosti na porušování etického kodexu členy a pracovníky HledamBoha. Stížnost může podat jak člen nebo pracovník HledamBoha, klient, tak i třetí osoba z řad odborné či laické veřejnosti, pokud má za to, že došlo k porušení etického kodexu příslušníkem HledamBoha.
2. Stížnost musí být písemná a musí obsahovat tyto náležitosti:
a. jméno a příjmení, název nebo obchodní firmu a adresu bydliště, místa podnikání či sídla stěžovatele, včetně IČO (u podnikatelů) a kontaktních údajů (telefon, e-mail);
b. identifikaci osoby, proti které stížnost směřuje – jméno a příjmení, název nebo obchodní firmu a adresu místa podnikání či sídla stěžovatele, IČO a kontaktní údaje zvolené tak, aby nedošlo k pochybení při určení identity stěžovatele;
c. specifikaci předmětu stížnosti;
d. konkrétní odkaz na tu část etického kodexu, jejíž ustanovení mělo být porušeno;
e. stížnost musí být podána na adresu kanceláře spolku HledamBoha (adresa je uvedena na webu spolku), nebo na jeho adresu elektronického kontaktu info@hledamboha.cz.
3. Etická komise se svým rozhodnutím písemně seznámí stěžovatele a i osobu, proti níž stížnost směruje.
§ 6
Závěrečná ustanovení
1. Tento etický kodex je závazný pro všechny členy etické komise a pro všechny, kdo se podílejí na činnosti HledamBoha. Každý příslušník HledamBoha je povinen seznámit se s jeho obsahem a jednat v souladu s jeho ustanoveními.
2. Tento etický kodex může být aktualizován a přizpůsobován potřebám a výzvám, které před HledamBoha stojí. Úpravami tohoto kodexu se zabývá etická komise, která má povinnost pravidelně revidovat jeho obsah a navrhovat případné změny.
3. Tento etický kodex vstupuje v platnost dnem jeho schválení a je závazný pro všechny členy etické komise a ostatní osoby zapojené do činnosti spolku HledamBoha, z. s.
Schváleno v Českém Těšíně dne 1. 11. 2025